Det senest år er det næppe gået nogens næse forbi, at ChatGPT er kommet for at blive. I denne uge, er de kommet med et par interessante nyheder, der vil gøre deres service endnu mere attraktiv. De er kommet med en ny abbonnementstype, der er tilpasset mindre teams og SMV’er samt GPT store (en slags APP store til ChatGPT).
ChatGPT Team – Ny abonnementsplan til mindre teams
OpenAI har netop lanceret ChatGPT Team, en ny type abonnement specifikt målrettet mindre teams på op til 149 personer. Abonnementet giver adgang til et dedikeret arbejdsområde hvor teamets ChatGPT-relaterede arbejde kan samles ét sted.
Den nye ChatGPT Team plan vækker begejstring hos nogle af de danske undervisere i ChatGPT:
“Hos ChatGPTkursus er vi henrykte over den nye løsning til mindre teams. Enterprise versionen var relativ dyr, men også et overkill for langt de fleste. Samtidig kan man godt løbe tør for “chats” i plus versionen, så vi mener at Team versionen passer perfekt på et leje imellem de 2 eksisterende betalte versioner.” Udtaler Jacob Mindak, der står bag ChatGPTkursus.dk
Med en pris på 25$ per bruger per måned, rammer ChatGPT Team et godt leje imellem Plus og Enterprise versionerne, både på funktionalitet og pris.
Mere konkret giver ChatGPT Team brugerne adgang til OpenAI’s nyeste AI modeller, herunder GPT-4, GPT-4 med “Vision” og DALL-E 3. Samtidig er der værktøjer til at tillade at ChatGPT kan analysere, redigere og udtrække information fra uploadede filer.
På administrationssiden har OpenAI gjort det nemt at styre adgang og funktionaliteter for de enkelte brugere på teamet gennem et dedikeret admin-panel. Samtidig lover OpenAI, at ingen af team-data eller samtaler vil blive brugt til at træne deres AI-modeller.
GPT Butikken – En markedsplads for brugerskabte chatbots
Sammen med lanceringen af ChatGPT Team, åbnede OpenAI også det de kalder “GPT Store”, en online markedsplads, hvor betalende ChatGPT brugere kan uploade, købe og sælge specialiserede chatbots.
Over 3 millioner af disse brugerskabte chatbots – eller “GPTs” – er allerede blevet oprettet, og spænder over alt lige fra bots der kan forhandle løn, til retskrivningshjælp og madlavning. OpenAI planlægger at fremhæve særligt nyttige GPTs i butikken hver uge.
I første kvartal af 2024 vil OpenAI også lancere et indtægtsdelingsprogram med skaberne af de populæreste GPTs i butikken. Jo mere en bots engagerer brugerne, desto højere bliver betalingen til skaberen.
For at sikre en vis kvalitet, har OpenAI introduceret et nyt anmeldelsessystem, der skal sikre at de GPTs der tilbydes overholder retningslinjer og lever op til ChatGPTs brand. Samtidig er det gjort lettere for brugere at anmelde bots de finder stødende eller farlige.
Adgangen til GPT Store er i første omgang forbeholdt betalende brugere af Enterprise og Plus planerne, samt den nye ChatGPT Team plan.
Der er store ligheder og forskelle på de tre betalte versioner af ChatGPT.
Den helt store fordel ved Enterprise udgaven er adgangen til de avancerede AI modeller fra OpenAI, samt at man ofte kan få adgang til nye features før de rulles ud bredt. Til gengæld er prisen høj, og den kræver minimum 150 brugere og årsbinding.
I den anden ende af skalaen er ChatGPT Plus planen, som er en simpel måned-til-måned plan uden binding. Her er prisen markant lavere, men til gengæld får man kun adgang til basis ChatGPT funktionalitet.
Det er her ChatGPT Team positionerer sig – på et leje imellem de to andre planer. Team har samme avancerede AI adgang som Enterprise, men uden minimum antal brugere eller lang bindingsperiode. Samtidig er prisen væsentligt under Enterprise.
Med andre ord rammer Team abonnementet et sweetspot for mindre organisationer, der gerne vil have adgang til alle ChatGPTs funktioner, uden den høje pris eller lange binding ved Enterprise planen.
De kommende måneder vil vise i hvor høj grad markedet tager imod det nye “produkt” i OpenAIs lineup. Imens fortsætter udviklingen af selve ChatGPT-teknologien med fuld fart, og med de seneste opdateringer ser det ud til at OpenAI ikke vil hvile laurbærene.